Sommer-rotur på franske og belgiske floder

Belgisk Rotur 2013

Dansk Forening for Rosport, DFfR arrangerer hvert år flere inriggerture i både indland og udland.

I år var det blandt andet 2 een-uges ture uge 27 hhv. 28 på belgiske og franske floder og kanaler. Vi var 3 fra Holte Roklub, som meldte os til uge 27 og endte med at komme med.

I alt var vi 21 roere fra hele Danmark (9 mænd, 12 kvinder, gennemsnitsalder 60 +/- – fra Fredericia, Hellerup, Holbæk, Holte, Kolding, København, Lyngby Dame-, Furesø, Skive, Svendborg, Vejle, Ålborg og Århus Roklub.

Vi roede i 6 stk 2’er både (af træ hhv. glasfiber), udlånt fra FR, Horsens R, KoR, SR, SvR, VR, ÅrhR, med styrmand + et landhold på 3 personer, som kørte bilen, købte ind og lavede aftensmad (og i bedste fald så lidt turistsyn). Holdene/bådene skiftede hver dag. Hele turen kostede DKK 5.500 og vi havde ikke meget tid/mange chancer for at bruge penge udover disse.

Vi roede i gennemsnit 40 km hver dag – på 7 dage 260 km – med een landdag hver – roede vi hver især ca. 230 km.

Vejret var næsten perfekt. En halv dag med regn, 2 hele dage med sol og 25 grader (og for lidt drikkevand i bådene), resten af tiden op til 20 grader og overskyet. Ingen vind eller bølger men modstrøm og sluser.

I alt passerede vi mellem 2 og 4 sluser pr. dag

Slusernes personale talte kun flamsk eller fransk, og deres reglement kendte ikke til “både uden motor” – disse var helt enkelt forbudt. Af de 21 i vores gruppe var vi kun 2, der talte fransk. Det indebar klatring op/ned af lejderne nær sluserne for at kommunikere med slusemestrene. Og laaaange ventetider, mens de ringede til deres overordnede. Samt store charmeforsøg.

Turlederne havde hjemmefra spurgt via DFfR om vi skulle have årskort til sluserne og fået at vide, at det ikke var nødvendigt i Belgien, men var nødvendigt i Frankrig. Derfor havde vi for alle både medbragt et fransk årskort.

På vores franske årskort (“vignetter” ) stod der “bateau sans moteur”! Men alligevel var reaktionen hver gang “sans moteur – interdit”!

Og selvfølgelig var ham, der kunne beslutte noget i deres system, på ferie.

I slusemestrenes termer hed vi “kayak”

Og når vi prøvede at forklare dem, at een båd er 10 m lang og vejer 100 kg, var deres svar hver gang, at vi blot kunne bære den over sluserne.

Da de største sluser er ca. 200 x 12,5 x 3 m, og da flodsiderne nær sluserne i tit flere km afstand er befæstede og høje var det ikke en reel mulighed.

Det blev “heldigvis” aldrig aktuelt at gå i land til frokost pga. ventetiderne. Til gengæld spiste vi mange dage frokost i bådene mens vi ventede på slusemesteren.

En særlig afart af sluser i Frankrig hed ” écluse manuelle “. Vi troede, det betød, vi selv skulle betjene slusen – men nej! Det betød, at een officielt ansat fransk person / gruppe betjener mange sluser (og klapbroer), og at man skal ringe og bestille tid forud, da disse personer ofte skal køre langt mellem deres sluser / broer.

Overnatning var i telt / campinghytte / gulv i omklædningsrum / vandrehjem / hotel / og tilmed gulv i 2 indendørs sportshaller. Næsten alle nætter måtte vi bære bådene i land. Landholdet købte ind, transporterede bagagen og lavede aftensmad. Morgenmad og frokost smurte/lavede vi selv.

Trods alle “udfordringerne” med sluser / sprog fungerede gruppen meget fint og alle udviste stort gruppesammenhold.

Vi melder os gerne igen – og vi havde nogle herlige dage.”

Irene, Lene, Ulla
+45 4580 2934 / mobile +45 2924 5762
Skodsborgvej 154A
DK-2840 Holte
Denmark