Langtur til Vordingborg-Stege-Stubbekøbing

Landgang af Holte-roere.

’Ni raske roere fra Rude Skov drog på togt til Klintekongens Ø’ – sådan kunne starten lyde på vores langtur d. 26-28 juni, 2015 til den østlige del af Smålandsfarvandet, 3 dage sidst i juni. Turen var arrangeret af Pernille og Erik Munk og de resterende syv røvere/roere var: Bettina, Birgitte, Nina, Lisbet, Tommy, Tine og Siv.

De 8 deltagere på turen.

Vi startede turen på vandet fra Vordingborg Roklub, for foden af Gåsetårnet og med udsigt til Oringe. Her havde vi lånt tre både, 2-inriggere: Færø, Mäleren og Dyrefod. Vi riggede bådene til med pylrepuder, styrmandspuder, kaffe på kanden, Pernilles hjemmedesignede og -producerede ’cockpit-tasker’, indeholdende søkort, walkie-talkies, og en rulle chokoladekiks ! Nu kunne intet gå galt… og det gjorde det jo heller ikke !

Afsted gik det med vinden i ryggen, solen i øjnene og i højt humør, i retning østpå mod Stege. Første stop tog vi ved frokosttid ved en lille bitte havn ved dæmningen over til Langø. Her var 3-4 ’havnegubber’ optaget af et projekt der inkluderede en pick-up, et slæbetov, en lille bitte fiskekutter (vist mest rustens jern) og en anordning af nogle svært kvæstede stykker træstammer. Kutteren skulle flyttes 5 m. Her kom en flok raske, stærke roere fra Holte som en gave sendt fra havet. Kutteren blev flyttet, vi fik tilbudt kolde øl som belønning (takkede dog venligt nej) – freden sænkede sig atter over den lille havn.

Solen skinnede. Vi spiste Pernilles medbragte frokost og Bettinas hjemmebagte kage. Afsted igen, mod Klintekongens Ø, under den fine lille dæmning, nu med udsigt til Dronning Alexandrines bro fra Kalvehave til Møn. Over sundet med kig til Lindholm, spidsen af Møn, Ulvshale og Nyord – i lette medbølger, blå himmel, drivende skyer …. ren nydelse !

Så nåede vi havneindsejling i Stege, fortsatte under broen og ind i Stege Nor (nor: gammeldansk: snævert farvand, med saltvand). En smuk indsø omgivet af grønne marker, græssende køer, var der vist også. Her, helt inde i den nordlige del, i et lille ’nor i noret’ lå vores logi, Hotel Stege Nor. En tidligere fabrik (frøvaskeri ?), nu omdannet til et hyggeligt B&B i svensk bonderomantisk stil. Men hvor, i sivskoven kunne vi komme i land ?

3 robåde i sivene.

Det lykkedes os at lokalisere en lille bitte bro, godt gemt i ’sivjunglen’ hvor vi kunne lægge til. Pernille hoppede frivilligt i vandet og vadede os i land. Det var lidt som at være på rigtigt eventyr ! Vi blev indkvarteret, fik saltvandet vasket af, landgangstøjet på og så afsted mod næste oplevelse, til lands: Møns Bryghus, på Storegade i Stege.

Et fint lille mikrobryghus med restaurant lige ved siden af kobberkedlerne. Dejligt øl, serverede de, i flere afskygninger – Grønjægers Pilsner (uhmm, den smagte af hyldeblomster !), Klintekongens Classic, en stout med lakrids – der var det hele, desuden en fin og enkelt menu – det kan absolut anbefales ! Vi gik hjem til Hotel Stege Nor langs vandet, forbi marker med (flere) græssende køer, ren idyl i den lyse sommeraften. Nu skulle vi lige sove lidt.

Lørdag var vi noget spændte på vejrudsigten. Meteorologerne var ikke nemme at blive kloge på, men fælles for diverse prognoser var, at ingen formentlig ville slippe for i det mindste nogen regn – udsigt til en generelt grå dag med risiko for kraftig regn ’på udsatte steder’. Vi håbede ikke at høre til de udsatte !

Den flinke tømrer fra Møn der have lavet morgenmad til os, fulgte med os ned til ’sivjunglen’ og bådene, og gav en venlig hånd, så vi kunne komme fri af sivene, uden at nogen (Pernille !) behøvede vade ud i sumpen igen. Det var en lidt kølig morgenstund, selv for en flok vinterbadere ! Nu gik turen langs Møns nord/vestkyst i retning Stubbekøbing. Vinden havde tilmed vendt i nattens løb – vi lå mestendels i læ af Klintekongens ø.

Rask afsted forbi det fredede område Fanefjord, hvor kirken står som et flot lysende, hvidt tårn, synligt på lang afstand for raske søfarne … som eksempelvis os. Flot vejr ! Mod øst e meget lys himmel – mod vest mørke truende skyer, der tydeligvis lækkede en hel del regn … men ikke (ret meget) over os ! Frokoststop denne dag holdt vi i den lille havn, Hårbølle, på Møns vestkyst. En lille lystbåde havn – hvor flinke lokale, tilmed bød os indenfor i klubhuset, hvis det nu skulle blive regn.

Flot valmuemark.

Det gjorde det nu ikke. Igen var vi heldige – og kunne sidde ude på kajen – nogle gik en lille tur, et par (af os) andre, fik en lille middagslur i græsset. Virkelig ferie! Nu var der ikke langt vej ’hjem’ til Stubbekøbing camping. Den lille provinsbys mest synlige vartegn er en meget dominerende (ikke særlig pæn !) kornsilo – den passerede vi, og lidt længere fremme et lille stykke sandstrand og en valmuemark. Her var campingpladsen. Nu var det i mellemtiden blevet sol og ganske lummert og knap havde vi landet bådene på stranden før stort set alle roere fik tøjet af i en gevaldig fart og ’kastede sig’ i Smålandshavet. Det var, også, ferie!

Vores indtog på campingpladsen vakte i øvrigt en del opmærksomhed blandt ’fastliggerne’. Hvad var vi dog for nogle og hvor kom vi mon fra ? Havde vi roet hele vejen fra Holte ? Knap nok !

Her havde vi lejet tre campinghytter – vi fik installeret os, og drog så til fods ud for at udforske ’downtown’ Stubbekøbing. En hyggelig lille provinsby, med en del gamle, velholdte husfacader, bindingsværk med stokroser, et fint lille torv foran den gamle kirke, en fornem gammel toldbod (?) ved havnen, men med tydeligt præg af et meget stillestående (hensygnende) liv. ’Til Salg’ skilte, ganske få mennesker, tomme butikker.
Men en fin Netto var der, naturligvis – med alt hvad vi kunne begære, til en flok sultne roere fra Rude skov.

Hyggelig middag på campingpladsen. Trætheden sænkede sig over forsamlingen. U21 fodboldholdet spillede kamp – kunne vi se igennem ruden til campingpladsens opholdsstue. Det gik ikke så godt og det var vist ikke værd at sidde oppe og vente på afslutningen af den kamp. Mætte og trætte, sov de fleste af os vist godt i de små hytter, om end nogle holdt vågne af vinden i træerne og bange anelser om hvad søndag havde i vente, vejrmæssigt.

Det blæste, meget. Det regnede, en hel del. Om natten. Da morgenen kom var det imidlertid tørvejr, men stadig noget blæsende og ganske koldt – for en sommerdag.

Lettere forfrosne spiste vi morgenmad, spændte på hvad Storstrømmen ville byde os af udfordringer på hjemvejen mod Vordingborg. Vi tog afsted fra Stubbekøbing Camping – med udsigt til den lille sort-hvide færge, ’Ida’, der sejler troligt frem og tilbage fra Stubbekøbing til Bogø, med Dannebrog på toppen – Farøbroen i baggrunden, det ligner et postkort fra Danmark, som det (også) så ud for 50+ år siden. Der er meget smukt, og meget stille, derude !

Nu fik vi lidt bølger, modbølger og -vind, men ikke så slemt som de mest søvnløse vist havde frygtet. Ind over Storstrømmen – Gåsetårnet kunne skimtes i det fjerne, nu gik turen hjemad. Rigtig sommer føltes det nu ikke som, selv de allermindst kuldskære af os måtte indrømme, at det vár lidt koldt for en højsommerdag !

Igen fandt vi et hyggeligt lille sted at lægge til, ved Bakkebølle, og fik ladet energidepoterne med Pernilles frokost endnu en gang og igen en fremtryllet kage ! Og så gik det ellers stærkt, mod Gåsetårnet… solen var kommet frem, nu det blev lunt, det var søndag, flag vejede i vinden også fra kysten … oh, der er altså smukt i Sydsjælland, syntes især lokalpatrioten.

Tak til Pernille især, for endnu en dejlig tur ud i det danske land og farvand, for planlægning til punkt og prikke, så ingen af os opdagede alt det, der (sikkert) kunne være gået galt.

En 5 tur ! Tak for det !!!