DffR tur til Sognefjorden juli 2014

Sognefjorden 2014 12

2 formiddagsroere har været på tur til Sognefjorden i Norge. En torsdag stævnede vi ud med Oslobåden i det skønneste solskinsvejr og mødtes med 19 andre roere fra roklubber over hele Danmark: Fredericia, Strib, Skanderborg, Gefion, Rudkøbing, Furesø, København, Kolding, Aabenraa, Lyngby Dame, Svendborg og Kalundborg.

Vi havde en flot sejlads op igennem Øresund forbi Kronborg og næste morgen en lige så smuk indsejling i Oslo Fjord. Efter et kig på den nye flotte Opera, fortsatte vi med tog til Myrdal. En flot togtur gennem det smukke norske landskab. I Myrdal myldrede det med kinesere, i højtalerne talte de kinesisk og skilte var på kinesisk, så man i et par sekunder troede at toget var kørt lidt for langt!!

Men – vi skulle med den berømte Flåmsbane, som folk fra hele verden kommer for at opleve. En togtur på 20 km med en hældningsgrad på 55/1000 på næsten 80% af strækningen. Storslåede vandfald og sne næsten lige uden for vinduet. Vel nede i byen Flåm, var der få minutters gang til vandrehjemmet, hvor vi skulle overnatte. Om aftenen kom de 6 både på trailer og mens nogle gik i gang med at læsse både af, gik andre i gang med at tilberede aftensmad.

Vi roede i 6 toere og dertil et landhold på 3 som kørte følgebilen med bagage og køkkenting til næste bestemmelsessted. De skulle sætte morgenmad frem og frokostting, så vi kunne smøre madpakker, handle ind og tilberede aftensmad. Alle har en landdag og der skiftes bådhold hver dag. Vi roede mellem 37 – 47 km hver dag, på ”korte” dage stod vi op kl. 7 og de lange dage kl. 6. Vi hjalp alle med at bære bådene i vandet og efter endt tur at få dem op af vandet og bære dem hen til, hvor de skulle ligge.

Lørdag morgen roede vi fra Flåm til den lille by Undredal med Skandinaviens mindste stavkirke. Efter frokost fortsatte vi frem til Nærøyfjorden som i 2005 kom på UNESCO’s verdensarvliste. Det var så smukt at ro mellem fjeldene, som rækker hele 1.800 meter op over havoverfladen. Det ene vandfald efter det andet på begge sider af fjorden. Storslået og smukt. For enden af fjorden ligger Gudvangen, hvor vi overnattede i campinghytter.

Søndag er en lang dag (47 km), så vi er tidligt oppe, men da vi kommer ned til bådene ligger der en tæt tåge. Vi venter – tager en ekstra kop kaffe men først efter et par timer klarer det op, så vi kan komme af sted. Men så bliver vejret fint og vi ror til Fresvik, hvor vi spiser frokost. Vi fortsætter og krydser hovedarmen for at komme til Leikanger, hvor vi skal overnatte.

Mandag krydsede vi Sogndalsfjorden og lagde til i Fimreite for at spise frokost. Vi fortsatte til Kaupanger, hvor vi skal overnatte i Havnebakken Feriehus, en privat Bed & Breakfast. Det første man trænger til, når man kommer ind, er et bad men det viser sig at der kun er et bad og et toilet uden væg imellem til 13 piger!! Herefter er alt luksus. Til gengæld sad vi udenfor og grillede og spiste med en vidunderlig udsigt.

Tirsdag roede vi videre og op i Lustrafjorden – Sognefjordens hale – hvor vi spiste frokost i Solvorn. Ved vandkanten ligger Walaker Hotel, der siden 1690 har været drevet af den samme familie. Vi sad i den hyggelige have og fik kaffe og mandelkage. Mums! Så fik vi kræfter til at ro det sidste stykke til Gaupne, hvor vi overnattede 2 nætter. Dejligt at have en enkel dag hvor vi ikke skulle pakke ind og ud!!

Onsdag krydsede vi floden for at opleve den 218 m høje Feigefossen. Vi trak bådene på land, bandt dem til sten og begyndte den lange og lidt besværlige tur op til toppen. Men det var besværet værd. Der var en pragtfuld udsigt. Derefter roede vi videre til Urnes, hvor vi så Urnes Stavkirke, som også er på UNESCO`s verdensarvliste. (Der er et godt stykke at gå derop, men det er helt rart at få brugt benene på en anden måde end at ro). Det er Norges ældste stavkirke og kan dateres tilbage til ca. 1130 og med nogle paneler som er helt fra 1050. Efter at have spist frokost roede vi tilbage til Gaupne – i alt 44 km.

Torsdag var den eneste regnvejrsdag men det var varmt og blæste ikke, så det var ok. Værre var det at vi ikke kunne finde et sted at gå i land og spise frokost. Vi roede og roede og klipperne gik bare helt ned til vandet, så da vi blev sultne, lagde vi bådene sammen og spiste og drak kaffe. Efter at have roet et godt stykke fandt vi endelig et sted, hvor vi med forsigtighed kunne gå ind og strække ryggen lidt.

Vi roede videre til Årdalstangen. Her måtte vi vente en time på bussen og dernæst gå 4 km for at nå frem til campingpladsen (føltes længere efter at have roet 47 km ). Men efter at være blevet installeret i hytten og fået et bad er man frisk igen og klar til aftensmaden. Den blev indtaget i en tipi med bålsted i midten. Hyggeligt og vi fik dejlig mad.

Fredag er sidste rodag men forinden gåtur og bustur. Derefter både i vandet. Men alle strabadser er glemt når først man ror på fjorden mellem skønne fjelde og solskin også på den sidste dag. Frokostpause i Fodnes og videre ind i Lærdalsfjorden til Lærdalsøyri. Vi overnatter på Lærdal Feriepark, som ligger lige ned til vandet. Vi ordner både og sætter 6 telte op til hold nr. 2, som skal overtage bådene. Vi når lige en tur i vandet inden aftensmaden men uf, hvor er det koldt. Vi afslutter med dejlig middag og hygge og får ikke så mange timers søvn.

Lørdag går det tilbage mod Oslo i bus og videre med båden til København. En dejlig tur med dejlige roere og vi glæder os nu til at komme til billedweekend i september og ro på Skanderborg Sø.